1. évfolyam2. évfolyam3. évfolyam4. évfolyam5. évfolyam6. évfolyam7. évfolyam8. évfolyam

Számolási szintfelmérő program

A számítógéppel támogatott oktatás tárgyi feltétel esetén az oktatási folyamat szerves része lehet. Az egyes évfolyamokon (1-8. évfolyam) a „Számolási szintfelmérő programban” megtalálható feladattípusok a tananyaghoz igazodnak, felöleli a teljes matematika tananyagot a szerkesztések, rajzolások /grafikonok/ kivételével. Heti egy alkalommal rendszeres használata jól segíti a gyakorlás folyamatát, ez lehet a matematika óra, de korrepetálás is. Mivel a gyerekek nagy része rendelkezik otthon is számítógéppel, s a program hardverigénye minimális, az otthoni használata is lehetséges.

Az olyan tanulás, amelyet nem követ sikerélmény, kudarcra van ítélve. Önálló tanulási módszer esetében az előrehaladás érzékelése adja a sikerélményt.

 A program rendszeres használata lehetővé teszi, hogy a tanuló számolási készsége jelentősen javuljon.

 A „Számolási szintfelmérő program” segítségével, amely magában foglalja elsőtől nyolcadikig a matematika tananyagot, a következő lehetőségek adódnak:

 Második osztályban a tanulók tudásszintje közel azonos. Az idő múlásával szétszakadnak. Ezért a tanév elején nagy jelentőséggel bír a tanulók tudásszintjének megállapítása. Ez is történhet a számítógépes program segítségével is. A felmérés segítségével az is meghatározható, hogy mely témakörben vannak kisebb hiányosságai a tanulónak (pl. hiányzás miatt, vagy mert egyszerűen elfelejtett bizonyos dolgokat).

Az elért eredmények alapján ki-ki abban a témában gyakorol, amiben éppen a legnagyobb szüksége van.

A program évfolyamok szerint ugyan elkülönül, de mert használata igen egyszerű, az előrelépés ugyanúgy megoldható, mint akár a „visszalépés” is. A tanulók nagy részére jellemző, hogy csupán egy témakör (esetleg ezen belül is egy kisebb egység) okoz jelentősebb problémát, vagy éppen a felejtés miatt rövidebb-hosszabb idő elteltével mutatkoznak ismételten hiányosságok, pedig az adott problémán egyszer (többször) már túljutott.

A tanuló minden feladat megoldása után értékelést kap, amennyiben hibásan válaszolt, a helyes eredmény is megjelenik a képernyőn.

A munka végén jelzi a program, hogy milyen a teljesítménye, s ezt érdemjegyben is kifejezi. Ezáltal a tanuló pontosan el tudja helyezni tudásszintjét, az objektív értékelés segítségével pedig minden ellenvetés nélkül el is fogadja azt.

 A program indítása után egy menü segítségével feladattípust kell először választani, majd eldönteni, hogy gyakorlás vagy dolgozat legyen. Ezután még az is meghatározható, hogy időben ez meddig tartson. Ettől függően jelzi a program, hogy legalább hány feladatot oldjon meg a tanuló!

Ezek után kapja a feladatokat. Az eredmény helyét kérdőjel jelzi, s a program csupán számokat és a feladattól függően jeleket (pl. < > = – ) fogad, amelyet automatikusan a kérdőjel helyére ír. Az eredmény beírása után egyszerre történik az értékelés szövegesen, s billentyűnyomás nélkül kapja a tanuló a következő feladatot.
(A tanulónak csak a helyes eredmény megadásával van dolga).

A képernyő egy sorában folyamatosan látható az eddig kapott feladatok száma, a helyesen megoldott feladatok száma, valamint az eltelt idő.

A tanuló tehát saját munkatempójában dolgozhat, minden feladat után értékelést kap, azt is megtudja, mi volt a hibája, mi lett volna a helyes eredmény.

Az idő leteltével összesített értékelést kap. A jelzett idő alatt hány kérdésre válaszolt, ebből hány eredmény volt helyes, milyen a teljesítménye százalékban, s ez mennyi, érdemjegyben kifejezve.

A csoportban (osztályban) előfordulhat, hogy minden tanuló más-más feladattípust választ (a tanár utasítása szerint), de ha azonos feladattípuson dolgozik két egymás mellett ülő tanuló, a kapott feladat igen nagy valószínűséggel ebben az esetben sem lesz azonos, mert a feladatban szereplő értékeket ún. véletlenszám generátor állítja elő, természetesen meghatározott intervallumon belül. Így mindenki a saját feladatával foglalkozik, másolás a másikról szinte kizárt.

A program segítségével pl. 10 perc alatt kb. 20-60 feladatot oldhat meg a tanuló feladattípustól függően.

vissza

Program letöltése